• Animath

    KLIK HIER VOOR NOMINATIES

    KLIK HIER VOOR WONDERWALL

    NAAR DE SITE LUSTRUMWEDSTRIJD NVVW 2015


    Rode loper op het Animath Filmfestival 2015 

    Wiskunde is…

    • voor veel leerlingen een saai vak
    • waar je niet veel van begrijpt
    • waar je je helemaal niet in kunt inleven

    maar wiskunde komt tot leven als je…

    • je kunt inleven in grappige, lieve, ontroerende, woestmakende personages
    • een pakkende verhaallijn ziet
    • wiskunde op verschillende manieren voor je ziet doordat er zowel beelden als formules te gebruiken

    … met ANIMATH

    Korte (klei)animaties waarin wiskundige begrippen tot leven komen. Dat kan op ieder niveau zijn, beginnend in de brugklas ‘hoe bereken ik de oppervlakte van een driehoek?’ maar ook voortgezette wiskunde ‘waarom er evenveel natuurlijke getallen als aftelbare getallen zijn’. Het gaat erom dat in de uitleg formule en beeld zichtbaar worden en dat de clip zowel wiskundig als artistiek interessant is.

    Educatieve ontwerpers

    Leerlingen weten als geen ander wat jongere leerlingen spannend, mooi of grappig vinden. In opdracht van Beta-boost, Scriptfactory en de Hogeschool van Amsterdam en onder begeleiding van hun wiskundedocenten en kunstdocenten ontwerpen zij 64 leerlingen uit de brugklas van het Technasium van het Keizer Karel College te Amstelveen 16 educatieve clips rond uiteenlopende wiskunde onderwerpen.

    21 januari 2014 Animath Filmfestival 1e Editie op het Keizer Karel College

    26 maart 2015 Animath Filmfestival 2e Editie op het Keizer Karel College

    18 april 2015 Prijsuitreiking Animath Lustrumwedstrijd Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren in het Theater Gooiland te Hilversum

    Productie

    Animath is ontwikkeld door Monique Pijls, wiskundige en Maarten van der Burg, filmmaker bij Scriptfactory.

    Onderzoek

    Sinds 2014 is er een ontwerp onderzoek gekoppeld aan Animath, uitgevoerd bij het Kenniscentrum Onderwijs en opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam.