• Help! Ik hoef niets uit te leggen

    by  • January 24, 2013 • Artikelen, Uncategorized

     

     

    Een Bètacoach helpt een groepje jongere leerlingen tijdens de wiskundeles, onder andere door vragen te beantwoorden en uitleg te geven. Nu komt het ook voor dat alle leerlingen aan het werk zijn en er ‘niets uit te leggen valt’, dat er geen vragen zijn. Dat is een ‘luxeprobleem’ natuurlijk, want het is fijn dat iedereen aan het werk is. Toch kan een Bètacoach het idee krijgen niet meer van belang te zijn, er verloren bij zitten en afhaken. Hoe kun je dat als docent voorkomen?

    Vertel de Bètacoach, dat hij of zij -ook zonder iets te zeggen- veel voor jongere leerlingen betekent. Als je iets lastigs of iets nieuws aan het doen bent, is het heel prettig als er een iemand in de buurt is die gewoon toekijkt. En ook bij een routine klus is het heel stimulerend als er iemand in de buurt is en je ‘bij de les houdt’. Jongere leerlingen vertellen dat ze zich makkelijker kunnen concentreren onder leiding van een Bètacoach. Dat heeft te maken met aandacht.

    Deze tips helpen een Bètacoach die geen vragen te beantwoorden heeft:

    1. ‘Kijk mee met het werk van een leerling, probeer te volgen wat die gene opschrijft, wees niet verlegen, maar nieuwsgierig naar wat een leerling opschrijft.’

    2. ‘Vraag een leerling haar of zijn eigen werk uit te leggen en vraag door.’

    3. ‘Geef een compliment.’

    4. ‘Als je echt niet wil storen, ga zelf sommen maken, dat zet de toon en ondersteunt de concentratie van de leerlingen.’

    Waar het om gaat is dat een Bètacoach in zijn of haar rol komt. Zoals een kelner in een restaurant waar de gasten lekker aan het eten zijn. Die vraagt niet voortdurend of alles naar wens is, maar verliest de gasten ook niet uit het oog, dwaalt niet af. Die kelner blijft in zijn rol. Alert, aanwezig en gericht  op datgene waar het om gaat: dat de gasten lekker eten en het naar hun zin hebben. Vertaald naar de praktijk van een Bètacoach: dat alle leerlingen sommen maken en begrijpen wat ze doen. In die rol helpt een Bètacoach ervoor dat leerlingen om zich beter te concentreren, meer plezier in wiskunde te hebben en betere resultaten te halen.