• Iedereen Kan Wiskunde

    by  • April 16, 2012 • Artikelen, Uncategorized

    Waarom iedereen wiskunde kan

    augustus 28, 2011

    Grote groepen leerlingen halen lage resultaten voor wiskunde.Generaties lang groeien er mensen op die denken dat ze geen wiskunde kunnen. Typerend is het gegeven dat je op een verjaardagsfeestje goede sier kunt maken met de zin: “ik heb nooit iets van wiskunde begrepen”. Er valt geen pijnlijke stilte, niemand zal ’t ontkennen met een ‘waarschijnlijk kun je het wel, maar heb je dat niet kunnen ontwikkelen’. Of ‘kom, je moet er gewoon voor gaan’. Of  ’er is toch wel een bepaald onderwerp dat je interessant vindt?’ Heeft u dat wel eens horen zeggen tegen iemand die zichzelf als a-wiskundig zag? Ik niet.
    Het is een feit dat iedereen die ook maar een beetje structuur in zijn of haar leven heeft per definitie wiskunde bedrijft. Wel is het zo dat ieder zijn voorkeur heeft in de benadering: de een onthoudt het liefst een plaatje, de ander graag een formule, de een wil altijd zelf uitvinden hoe iets in elkaar zit en de ander voert bij voorkeur een helder stappenplan uit. Al deze activiteiten en benaderingen komen aan de orde bij het leren van wiskunde.

    De kern van het probleem is dat iemand ooit niet even ver was als zijn of haar leeftijdsgenoten en een laag cijfer haalde voor wiskunde.
     Dit is waarschijnlijk een aantal keer achter elkaar gebeurd en vervolgens is deze dame of heer gaan geloven dat hij of zij ‘het niet kon’. Dit is allemaal nog overkomelijk, ware het niet dat er niemand is geweest die dat heeft ontkend. Wij geloven met zijn allen dat er mensen zijn die ‘nu eenmaal geen wiskunde kunnen’. Dat gegeven houden we collectief in stand. En dat met wiskunde als mogelijk verplicht vak… tijd voor verandering!

    De oplossing voor dit probleem is heel simpel: 
    1. Veeg allereerst het idee van tafel dat iemand het niet zou kunnen! Korte metten met ‘ik kan het niet’.
    2. Spreek uit –als docent, schoolleider, opvoeder- dat iemand het wel kan, want iedereen kan wiskunde leren.
    3. Kijk vervolgens waar iemand is afgehaakt. Het gaat erom dat een leerling de gelegenheid krijgt om zijn of haar eigen beeld te ontwikkelen bij de wiskundige begrippen die aan de orde zijn. Juist bij een vak dat zo abstract is, zijn er heel veel ingangen mogelijk en heeft iedereen per definitie een eigen idee van een wiskundig concept. Het is van belang om leerlingen de gelegenheid te geven hun eigen ideeën te verwoorden.
    4. Sluit bij het punt waar iemand het nog wel snapt en laat nog eens doornemen en herhalen wat er wel goed gaat.
    5. Probeer het dan nog eens, wen leerlingen aan het worstelen met een opgave. Niet snappen hoort er bij, dat is iets anders dan niet kunnen.

    Iedereen kan wiskunde leren.
     Het is van belang om een eigen ingang te vinden en te zorgen dat iemand zijn of haar eigen beeld kan ontwikkelen. Het leren van wiskunde is altijd een mix van diepte leren, inzicht opdoen aan de ene kant en oefenen, automatiseren aan de andere kant. Allebei heel belangrijk, al zullen sommige lerenden en docenten geneigd zijn zich voornamelijk op een van de twee te richten.
    Mijn droom is dat als iemand over 10 jaar – op een willekeurig feestje – verzucht dat hij of zij nooit iets van wiskunde zal snappen, de omstanders dat volmondig zullen ontkennen en allerhande tips aan zullen dragen hoe je zoiets aanpakt. Doet u mee?